Bewegen

 

Bewegen is leuk.

Dit is een heel belangrijk onderdeel, dat kinderen plezier beleven aan de gymles. Het is een manier waarin kinderen zich lekker uit kunnen leven en hier moeten ze niet tegenop zien, ook al zijn het geen sterke bewegers. Het is fijn om leuke gymlessen te krijgen en een enthousiaste docent te hebben, dan beweeg je ook graag. Vreugde laten beleven aan het bewegend bezig zijn, ook aan het bewegend bezig zijn met elkaar, is eveneens een doel van het bewegingsonderwijs. Als je uitdagende situaties creëert en ervoor zorgt dat de kans op succes groot is, dan krijgt het kind plezier in het zicht bewegen en gaat ervan genieten. Daardoor raakt het kind ook gemotiveerd tot een actieve vrijetijdsbesteding.

 

Beweging is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Bewegingsonderwijs is bij uitstek een vak waarbij de kinderen met elkaar aan het werk zijn. De lessen dienen er dus op gericht te zijn de kinderen goed met elkaar te leren omgaan en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Dat kan door ze te leren samenwerken, spelregels te respecteren, omgaan met verliezen en winnen en door ze te leren hulp te verlenen én op de hulp van een ander te vertrouwen. Ook kun je de kinderen leren dat spelen met elkaar belangrijker is dan spelen tegen elkaar. Natuurlijk leren de kinderen bij zo’n gymles ook om rekening te houden met elkaar. Ze kunnen niet met hun sticks gaan zwaaien, daar leren ze dan mee om te gaan.

 

Beweging verwerft kennis en inzicht.

Bewegingsonderwijs dient er ook voor om de kinderen kennis en inzicht over hun motorische vaardigheden te verschaffen. Dat kan op verschillende aspecten betrekking hebben, bijvoorbeeld op oriëntatie in de ruimte en op het eigen lichaam maar ook op materiaal, bewegingsverloop en hulpverlening.

 

Met beweging maak je kinderen enthousiast om te gaan sporten.

Gezien het feit dat kinderen dus steeds minder gaan bewegen is het naar mijn idee belangrijk om kinderen tijdens bewegingslessen kennis te laten maken met een zo’n breed mogelijk scala aan bewegingsactiviteiten. Door het aanbieden van verschillende bewegingsactiviteiten kunnen de kinderen steeds meer gemotiveerd kunnen raken om uiteindelijk zelf ook onder een bepaalde sport te gaan. Het beoefenen van een sport binnen een vereniging is niet alleen goed voor de lichamelijk ontwikkeling van een kind het is daarnaast ook ontzettend goed voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen.
Al met al heb je als leerkracht denk veel mogelijkheden om kinderen te motiveren voor een bepaalde sport.